Hem / Småbarnspedagogik och utbildning / Projekt / Välkommen till Språkstark! / Bakgrund Bakgrund Idéerna som födde projektet Språkstark började i stadens sydligaste skola, i Pjelax. Pjelax skola är en lite mindre skola (ca 110 elever från F-6) i Närpes stad. Staden har i olika sammanhang blivit känd för sin höga andel arbetskraftsinvandring. Denna invandring ses naturligtvis också i stadens skolor där en allt större andel av eleverna har annat modersmål än svenska, vilket bidrar med sina specifika utmaningar. Projektet Språkstark uppstod egentligen som en biprodukt efter att staden fått finansiering från utbildningsstyrelsen för att utveckla ett kartläggningsmaterial att använda tillsammans med nyanlända elever. Kartläggningsmaterialet krävde en hel del research och när projekttiden var slut stod vi kvar med en hel del kunskap och många nya idéer om hur undervisningen kunde utvecklas. Känslan var lite ”Men nu då, vi kan väl inte låta den här kunskapen gå till spillo?”. Då kom tanken på att använda all denna kunskap i ett nytt projekt, vars mål var att utveckla själva undervisningen för att få ett större fokus på språk- och kunskapsutvecklande undervisning i klassrum med många andraspråkselever. Projektet fick sin officiella start år 2019 med finansiering från Svenska kulturfonden. Pjelax skola skulle användas som pilotskola inom staden och förhoppningen var att uppnå långsiktiga och bestående resultat genom att låta en skolas hela kollegium arbeta intensivt och långsiktigt med projektet och sedan sprida sina erfarenheter. Skolans speciallärare, som arbetat som projektkoordinator för kartläggningsprojektet, skulle fungera som ansvarig koordinator för Språkstark på skolan. Projektmedlen skulle användas på följande sätt: 2 vt nedsatt undervisningsskyldighet för samtliga lärare för att ge plats för schemalagt arbete med projektet Inköp av litteratur (viss litteratur till samtliga i personalen och viss litteratur till det gemensamma biblioteket) Vikariekostnader när hela personalen togs loss några dagar för att arbeta med projektet Studiebesök till andra skolor En lärare ansvarig för den kollegiala utvecklingen och planeringen av denna Någon form av slutprodukt med samlade tankar och idéer efter projekttiden Lärarna skulle alltså under två läsår aktivt arbeta med att utveckla undervisningsmetoderna till det som forskningen lyfter fram som den mest fungerande vägen att gå när undervisningsgrupperna innehåller elever med annat modersmål än undervisningsspråket. Vi skulle dock så småningom komma att inse att dessa undervisningsmetoder inte enbart gynnar andraspråkselever utan i högsta grad hjälper alla elever att utvecklas. Utan utmaningar klarade vi oss dock inte, bland annat kom Covid och satte käppar i hjulen. Vi lyckades inte förverkliga några studiebesök till andra skolor och projekttiden drogs ut. Men, mer om hur vi byggde upp vårt arbete hittar du i pdf:en . Vi är medvetna om att alla skolor inte har möjlighet att förverkliga ett liknande projekt i den här omfattningen. Vi hoppas dock kunna göra andra lärare och kollegier inspirerade att utveckla sin undervisning och i den processen kan detta material eventuellt vara till hjälp. Något kollegium har kanske möjlighet att använda materialet i sin helhet som vi tänkt under två läsår och något annat plockar delar. Hur som helst hoppas vi att materialet ska kunna bidra till goda samtal och utvecklande diskussioner ute i skolorna. Bilagor Hur gjorde vi rent konkret