Hem / Småbarnspedagogik och utbildning / Grundläggande utbildning / Stöd för elevens skolgång Stöd för elevens skolgång Stödet för lärande och skolgång har reviderats fr.o.m. 1.8.2025. Undervisningen ordnas med beaktande av elevens olika behov och förutsättningar. I och med reformen slopas det så kallade trestegsstödet (allmänt, intensifierat och särskilt stöd). Stödet för lärande ordnas fr.o.m. 1.8.2025 i första hand gruppspecifikt. Alla elever har rätt till gruppspecifikt stöd och det kräver inga förvaltningsbeslut. De gruppspecifika stödformerna är: allmän stödundervisning stödundervisning i undervisningsspråket undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning Utöver stödet i gruppen kan elever i vissa fall få elevspecifika stödåtgärder. Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga, kompletteras stödet med elevspecifika stödåtgärder. Detta stöd ges regelbundet under en längre tid. För stödåtgärderna görs en plan och ett förvaltningsbeslut, som i fråga om den grundläggande utbildningen tas av undervisningschefen. De elevspecifika stödåtgärderna är: undervisning som ges av en speciallärare delvis i en smågrupp och i samband med annan undervisning undervisning som ges av en speciallärare eller en specialklasslärare i en smågrupp undervisning som ges av en specialklasslärare i en specialklass tolkningstjänster biträdestjänster hjälpmedel Undervisning i specialklass ordnas i Stenbackens skola, Pjelax skola och Närpes högstadieskola. Bedömning av stödbehovet Om lärarna som undervisar eleven inom den grundläggande utbildningen bedömer att gruppspecifika stödformer inte är tillräckliga för att stöda elevens lärande inleds bedömningen av behov av elevspecifika stödåtgärder. Bedömningen görs av lärarna som undervisar eleven. Specialläraren kan konsulteras. Om bedömningen av elevens behov av stöd förutsätter yrkesövergripande kompetens kan elevvårdstjänsternas personal eller andra yrkesutbildade personer delta. För att garantera att eleven får stöd i enlighet med sina behov är det viktigt att stödet och dess effekt kontinuerligt följs upp och utvärderas. Detta görs minst en gång per år eller oftare ifall elevens stödbehov ändras. På basen av utvärderingen görs nödvändiga förändringar i undervisningen och elevens stöd. En sådan förändring kan vara övergång till en annan elevspecifik stödåtgärd eller avslutande av stödet. Om stödåtgärderna ändrar eller om det tidigare beslutet på annat sätt inte längre gäller tas ett nytt beslut om stöd. Övriga ändringar görs i plan för elevens lärande. De lärare som undervisar eleven ansvarar för att elevens behov av stöd samt att effekterna av stödet följs upp och utvärderas. Vårdnadshavarna görs delaktiga i utvärderingen av stödet. I den lokala läroplanen finns det mera utförligt beskrivet om de olika stödåtgärderna samt den hjälp och stöd som eleven kan få under sin skolgång. Övergångsperiod 2025-2026: Inom den grundläggande utbildningen ser man över beslut om särskilt stöd under läsåret 2025–2026 så att de motsvarar den nya lagstiftningen. Uppskov med skolstarten kan beviljas på anhållan från vårdnadshavarna. Ta kontakt med undervisningschefen ifall du har frågor om detta. Elever i hemundervisning är inte berättigade till stödåtgärder från kommunens bildningsväsendes sida inom ramen för grupp- och elevspecifikt stöd. Genvägar Läroplanens text om stöd för lärandet