Understöd för ungdoms-, kultur och idrottsverksamhet

Finansiering av kultur-, idrott- och ungdomsverksamhet fastställs årligen av stadsfullmäktige i samband med beredningen av stadsbudgeten.

Målsättningen med bidrag från nämnden för fritid och fri bildning är att stöda ideella föreningar med idrotts- och/eller barn- och ungdomsverksamhet i enlighet med idrotts- och ungdomslagen samt för kulturverksamhet enligt lagen för kulturverksamhet.

Nämnden för fritid och fri bildning anslår under våren följande understöd att sökas:

Verksamhetsbidrag och projektbidrag för föreningar.

Driftsbidrag för ungdomsföreningar kan sökas på hösten.

Verksamhetsbidrag

Verksamhetsbidrag är ämnat för föreningar som verkar inom Närpes och ordnar aktivitet för kommunens invånare. Verksamhetsbidraget stöder föreningens verksamhet. Ansökningstiden är 1.3. -31.3.2025. Ansökningar som anländer efter ansökningstidens slut beaktas inte.

Bilagor som krävs för att ansökan skall beaktas är: verksamhetsberättelse, verksamhetsplan, budget och undertecknat bokslut med tillhörande revisionsberättelse samt föreningens stadgar.

Projektbidrag

Nämnden för fritid och fri bildning i Närpes anslår ett projektbidrag för föreningar och arbetsgrupper i Närpes. Ansökningstid 1.3 – 31.3.2025. Ansökningar som anländer efter ansökningstidens slut beaktas inte.

Ett projekt har en tydlig början och ett tydligt slut. Projekt ingår inte i den ordinarie verksamheten. Projekt främjar fritidsaktiviteter i Närpes och ska gärna komma en större grupp människor till nytta och glädje. Projekt kan även bidra till att marknadsföra kommunen utåt. För att bidrag ska beviljas krävs också att projektet har en egen/annan finansiering. Beviljade projekt ska nämna Närpes stad som en bidragsgivare i marknadsföring och projektpresentationer.

Till ansökan ska bifogas en detaljerad projektbudget. Projekt som söker om bidrag för införskaffningar, byggande, renovering etc. behöver bifoga en kostnadskalkyl eller aktuell offert till ansökan.

Projektbidrag beviljas inte för evenemang och annan verksamhet som hänför sig till sökandens ordinarie verksamhet. Bidrag beviljas inte heller för projekt med ett religiöst eller partipolitiskt syfte.

Projektet ska inledas samma år som bidrag beviljats. Föreningen/arbetsgruppen är skyldig att inom december månad redovisa för användningen av beviljat bidrag. Icke redovisade bidrag påverkar sökandes möjlighet att beviljas nya bidrag.

Nämnden för fritid och fri bildning har rätt att granska användningen av bidragsmottagarens bokföring för att styrka att bidraget använts i enlighet med ansökan. Felaktiga uppgifter i bidragsansökan eller felaktig användning av bidragsmedel påverkar möjligheten att erhålla kommande bidrag och kan leda till att beviljat bidrag måste betalas tillbaka.

Vem delar ut bidrag?

I Närpes stad är det nämnden för fritid och fri bildning som besluter om fördelning av bidrag. Ansökningstiden är 1.3 – 31.3.2025. Ansökningar som anländer efter ansökningstidens slut beaktas inte.

Vem besluter om bidragens storlek?

Bidragens storlek och fördelning avgörs av de förtroendevalda i nämnden för fritid och fri bildning. Ärendena bereds av tjänstemän. Medlemmarna i nämnden kan i förväg bekanta sig med ansökningarna.

Hur ansöker min förening om bidrag?

Bidragsansökan görs via någon av de digitala ansökningsblanketterna.
I blanketten bör alla fält fyllas i samt alla bilagor bifogas. När den elektroniska ansökan är ifylld trycker du på knappen skicka. Ett bekräftelsemeddelande visas som bekräftar att din ansökan har blivit skickad. Om du är osäker på om ansökan kommit fram, kontakta fritidsbyrån. Hinner din förening inte få in alla bilagor inom ansökningstiden skriver ni in detta i fältet ”kommentar”.

Alla bilagor bör vara tillställda fritidsbyrån innan datum för att föredragningslista till nämndmötet där ärendet behandlas sänds ut (10.5.25). Vid frågor, kontakta fritidsbyrån. Det är även möjligt att lämna in ansökan och dess bilagor i pappersform, riktad till nämnden för fritid och fri bildning i Närpes.

Vid beviljandet av bidrag beaktas följande:

  1. Kvaliteten och omfattningen av verksamheten
  2. Ändamålet med sökandes verksamhet samt verksamhetens art och omfattning
  3. Behovet av bidrag
  4. Föreningens verkande för jämställdhet, hållbar utveckling och bidragande till god fostran
  5. Sökandes aktivitet och företagsamhet
  6. Stöd som sökande får från annat håll

Verksamhetsberättelsen

Från verksamhetsberättelsen ska man få reda på hur aktiv föreningen är. Verksamhetsberättelsen är mycket viktig när bidrag ska ges. Allmän info om vad som arrangerats under året, hur många som deltagit i evenemangen och vilka målgrupper man har ordnat verksamhet för behöver framkomma.

Verksamhetsplan och budget

Ur verksamhetsplanen ska framkomma vad föreningen planerar ordna, och vilka mål man har för det kommande året. En uppskattad budget på vilka inkomster och utgifter föreningen har behövs. Sökta, samt erhållna, bidrag bör framgå i budgeten.

Bokslut

Bokslutet redogör för inkomster och utgifter under det föregående verksamhetsåret. Ur resultaträkningen bör det klart framkomma kostnader för material, hyror, resor, arvoden, m.m. Föreningens revisorer skriver och undertecknar revisionsberättelsen, som ett intyg på att bokslutet uppgjort enligt gängse regler.

Närpes stads logo
Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.