Etusivu / Varhaiskasvatus ja opetus / Perusopetus / Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppimisen ja koulunkäynnin tukia on uudistettu 1.8.2025 alkaen. Opetus järjestetään oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottaen. Uudistuksen myötä niin sanottu kolmiportainen tuki (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) poistuu. Oppimisen tuki järjestetään 1.8.2025 alkaen ensisijaisesti ryhmäkohtaisesti. Kaikilla oppilailla on oikeus ryhmäkohtaiseen tukeen, eikä se vaadi hallintopäätöksiä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat: yleinen tukiopetus opetuskielen tukiopetus erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä Ryhmäkohtaisten tukimuotojen lisäksi oppilaat voivat joissakin tapauksissa saada oppilaskohtaisia tukitoimia. Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä, tukea täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Tätä tukea annetaan säännöllisesti pidemmän aikaa. Tukitoimia varten laaditaan suunnitelma ja hallintopäätös, jotka perusopetuksen osalta tekee opetuspäällikkö. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat: erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa opetukseen osallistumisen edellyttämät oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut apuvälineet Opetusta järjestetään erityisluokassa seuraavissa kouluissa: Stenbackens skola, Pjelax skola, Närpes högstadieskola. Tuen tarpeen arviointi Oppilaskohtaisten tukitoimien tarpeen arviointi käynnistyy, kun oppilaan opettajat katsovat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä tukemaan oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä. Arvioinnin tekevät opettajat, jotka opettavat oppilasta. Erityisopettajaa voi konsultoida. Jos oppilaan tuen tarpeen arviointi edellyttää monialaista osaamista, oppilashuoltopalvelujen henkilökunta tai muut ammattihenkilöt voivat osallistua. Jotta oppilas saisi tarpeidensa mukaista tukea, on tärkeää, että tarjottuja tukitoimia ja niiden vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. Tämä tehdään vähintään kerran vuodessa tai useammin, jos oppilaan tuen tarve muuttuu. Arvioinnin perusteella tehdään tarvittavat muutokset opetukseen ja oppilaan tukeen. Tällainen muutos voi olla siirtyminen toiseen oppilaskohtaiseen tukitoimeen tai tuen lopettaminen. Jos tukitoimet muuttuvat tai aiempi päätös ei muusta syystä ole enää voimassa, tehdään uusi tukipäätös. Muut muutokset tehdään oppilaan oppimissuunnitelmaan. Oppilasta opettavat opettajat vastaavat oppilaan tuen tarpeen sekä tuen vaikutusten seurannasta ja arvioinnista. Huoltajat saavat osallistua tukitoimien arviointiin. Paikallisessa opetussuunnitelmassa on kuvattu tarkemmin erilaiset tukitoimet sekä muu tarjolla oleva apu ja tuki, jota oppilas voi saada koulunkäyntinsä aikana. Siirtymäkausi 2025-2026: Perusopetuksen erityisen tuen päätökset tarkistetaan lukuvuonna 2025-2026 vastaamaan uutta lainsäädäntöä. Koulun aloittamisen lykkäys voidaan myöntää huoltajien pyynnöstä. Ota yhteyttä opetuspäällikköön, jos sinulla on kysyttävää asiasta. Kotiopetuksessa olevat oppilaat eivät ole oikeutettuja kunnan sivistystoimen tarjoamiin ryhmä- ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin.