Understöd för idrotts- och friluftsverksamhet

Finansiering av kultur-, idrott- och ungdomsverksamhet fastställer Stadsfullmäktige årligen i samband med beredningen av stadsbudgeten.

Fritidsnämnden anslår följande understöd att sökas inom Idrotts- och friluftsvekrsamhet:
Verksamhet- och driftbidrag samt projektbidrag för små idrottsanläggningsprojekt.

Stadsfullmäktige premierar idrottare som erövrat FM-medalj eller värdefullare medaljer i samband med sitt första möte får verksamhetsåret om inget annat meddelas.

Verksamhetsbidrag
Verksamhetsbidrag är ämnat för föreningar som verkar inom Närpes och ordnar aktivitet för kommunens invånare. Verksamhetsbidraget stöder föreningens verksamhet.

Driftsbidrag
För skötsel/driften av idrottsanläggningar som endera dels ägs och drivs av aktiebolag med Närpes stad som majoritetsägare eller som dels ägs och drivs av lokala föreningar.

Projektbidrag
Fritidsnämnden fattar beslut om understöd till projekt för små idrottsanläggningsprojekt vars kostnadskalkyl uppgår till högst 15000 euro eller ansöka understödsbeloppet uppgår till högst 5000€.  Föreningar ska före den 15 augusti meddela fritidsavdelningen alla idrottsanläggningsprojekt vars kostnadskalkyl överstiger 15000 euro eller sökta understödsbeloppet överstiger 5000€.

Bidrag för tävlingsverksamhet
Fritidsnämnden understöder deltagande i landskapsstafetter samt beviljar sponsorbidrag för ordnande av tävlingar som avviker från sökandes årliga verksamhet.  Föreningar ska före den 15 augusti meddela fritidsavdelningen om sponsorbidrag för tävlingsverksamhet som avviker från den årliga verksamheten.

Vem delar ut bidrag?
I Närpes stad är det fritidsnämnden som besluter om fördelning av bidrag. Ansökningstiden är inom april månad. Ansökningar som anländer efter ansökningstidens slut beaktas inte.

Vem besluter om bidragens storlek?
Bidragens storlek och fördelning avgörs av de förtroendevalda som finns i fritidsnämnden. Ärendet bereds av tjänstemän. Medlemmarna i nämnden kan i förväg bekanta sig med ansökningarna.

Hur ansöker min förening om bidrag?
Bidragsansökan görs via blanketten ”Bidrag 2020”.
I blanketten bör alla fält fyllas i samt alla bilagor bifogas. Bilagor som krävs är: Verksamhetsberättelse, verksamhetsplan, budget och bokslut samt föreningens stadgar (om de är förändrade eller om en ny förening ansöker om bidrag). Föreningar som ordnar verksamhet för barn- och unga bör ha en drogförebyggande handlingsplan (ny plan bifogas och om handlingsplan står oförändrad bör protokollutdrag på behandlat ärende bifogas i ansökan). När den elektroniska ansökan är ifylld trycker du på knappen skicka. Ett bekräftelsemeddelande visas som bekräftar att din ansökan har blivit skickad. Om du är osäker på om ansökan kommit fram, kontakta fritidsbyrån. Hinner din förening inte få in alla bilagor inom ansökningstiden skriver ni in detta i fältet ”kommentar” datum när ni beräknas lämna in bilagorna. Vid frågor, kontakta fritidsbyrån. Det är även möjligt att lämna in ansökan och dess bilagor i pappersform och riktas till Fritidsnämnden i Närpes med alla bilagor och bör vara nämnden tillhanda sista inlämningsdatum.

Vid beviljandet av bidrag beaktas följande:
1. Kvaliteten och omfattningen av verksamheten
2. Ändamålet med sökandes verksamhet samt verksamhetens art och omfattning
3. Behovet av bidrag  
4. Föreningens verkande för jämställdhet,  hållbar utveckling och bidragande till god fostran
5. Sökandes aktivitet och företagsamhet.
6. Stöd som sökande får från annat håll.

Verksamhetsberättelsen
Från verksamhetsberättelsen ska man få reda på hur aktiv föreningen är. Verksamhetsberättelsen är mycket viktig när bidrag ska ges. Allmän info om vad som arrangerats under året, hur många som deltagit i evenemangen och vilka målgrupper man har ordnat verksamhet för.

Verksamhetsplan och budget
Ur verksamhetsplanen ska framkomma vad föreningen planerar ordna, och vilka mål man har under det kommande året. En uppskattad budget på vilka inkomster och utgifter föreningen har behövs. Sökta samt erhållna bidrag bör framgå i budgeten.

Bokslut
Bokslutet redogör för inkomster och utgifter under det föregående verksamhetsåret. Ur resultaträkningen bör det klart framkomma kostnader för material, hyror, resor, arvoden, m.m. Föreningens revisorer skriver och undertecknar revisionsberättelsen, som ett intyg på att bokslutet uppgjort enligt gängse regler.